ביקורת סדרת טלוויזיה – כתום זה השחור החדש

נטפליקס, חברת האינטרנט האמריקאית, שיוצרת מהפכה אמיתית בכל הקשור לצריכת טלוויזיה, הצליחה ליצור סדרת מופת חדשה העוסקת בחיים בתוך כלא נשים. הסדרה "כתום זה השחור החדש" היא הפקת המקור השלישית של החברה, וניתן לומר – המרשימה מכולם. בניגוד לעבר, בו הפקות מקור היו נעשות על ידי האולפנים הגדולים של הקולנוע והטלוויזיה, הרי שהמשקל עובר לאיטו לאינטרנט, שם יוצרים צעירים ושחקנים אנונימיים מקבלים במה.

הקונספט מבריק. אישה רגילה לחלוטין, בשנות העשרים לחייה, ממעמד סוציו אקונומי גבוה, מסתבכת בלא אשמתה בפרשיית סמים ונכנסת לכלא. שם היא נחשפת לצדדים הפחות יפים של החיים, ונאלצת להתמודד עם מגוון גדול של נשים וטיפוסים.

הציר של הקומדיה סובב סביב האישה הלבנה והעשירה, שירדה אל הביבים. חווית האאוטסיידר מועצמת במקום שהוא כביכול מנותק לחלוטין מההוויה של הגיבורה והדבר יוצר אין סוף מצבים קומיים, בהם האישה התמימה מדרדרת אל תרבות של גטו ואלימות.

למרות שנעשו מספר השוואות, הסדרה אינה מזכירה כלל את "אוז". הסדרה המיתולוגית "אוז" עסקה בביקורת חברתית נוקבת לצד תסריט גאוני. לעומתה, הסדרה שלפנינו יש בה טוב ולב חם והרבה נשים. הסדרה איננה מבריקה, אך נעשו בה הרבה החלטות טובות.

הקאסט מצוין, כולל ג'ייסון ביגס מ"אמריקן פיי", שעושה קאמבק מנצח כלארי בלום, בעלה של האישה שנכנסת לכלא. גם טיילור שילינג בתפקיד ראשי כפייפר מרשימה. בנוסף, יש קאדר משובח של דמויות משנה, כולל הסוהר המושחת והחרמן והאסירות הלסביות ועוד דמויות שתרצו להכיר.

ברגעים הטובים של "כתום זה השחור החדש", היא מצוינת, מבריקה וכמעט פואטית. אולם, רגעים רבים מדי היא משעממת, וחסרה את האופל והרוע שהיו בהרבה סדרות בית כלא לפניה.למרות החסרונות, "כתום זה השחור החדש" היא סדרה מבדרת, שנושאת בחובה בשורה חשובה, שאולי תשנה את עתיד הטלוויזיה.